Reiserapport nr 3 - Tyskland

Vi hadde en avtale om galleriutstilling i Kiel, så vi måtte videre fra Danmark. Den norske ambassaden hadde sendt ut pressemelding, men på grunn av den korte tiden vi lå i land her kom pressehenvendelsen etter at vi hadde reist. Fra den andre enden av kanalen, i Brunsbüttel var det litt for sent å snakke med journalister. Erfaringen av dette tilsier at utstillingen bør planlegges bedre, og at det er håpløst å få til noe skikkelig utstilling som vi hadde i Bergen uten landligge over lengre tid.

Det blåste ganske friskt fra vest når vi gikk utfra Ærøskøbing, og i det vi rundet nordvestspissen av Ærø og satte kursen mot syd, gikk det ikke lenge før sjøsyken satte inn hos noen av de yngste. Amanda som ikke var vant med den kraftige gyngingen og kreningen var ikke helt komfortabel med situasjonen til å begynne med. Men etter hvert så hun at dette gikk jo bra likevel kviknet hun til på en beundringsverdig måte. Henrik satt uberørt i salongen med nakken bøyd over en Gameboy. Vi ankom Kiel ved ettiden på natten og fulgte "lysløypen" av fyr og bøyer inn til byen. Stig brukte den siste tiden til å diske opp med nystekte karbonader, så en sen middag var klar da båten var fortøyd. Dette er sannsynligvis en kveld ungene vil huske en stund.

Vi lå to netter i Kiel, og rakk å se litt på sentrum av byen. Til tross for langturbudsjettet på 500 kroner per dag bevilget vi oss en resturantmiddag. Vi voksne spiste en Bayersk spesialitet, sweinehaxe - røkt svinelegg med surkål og annet tilbehør. Anbefales på det sterkeste.

Fra Kiel gikk vi Kielkanalen til Brunsbüttel i munningen av elven Elben. Kanalen er verdens mest traffikerte kanal, årlig går det 40-50.000 fartøy gjennom. av dette er ca 17.000 lystbåter. En av de største fartøyene som har gått gjennom kanalen var, etter slusebetjeningens snakk, cruiseskipet "Norwegian Dream". Vår lille båt ville nok vært forsvinnende liten ved siden av henne.

Kanalen er ca 68 nautiske mil lang. Vi betalte €18 for å komme gjennom kanalen, et visst antall euro per meter fartøylengde (litt enkel hoderegning tilsier at det er €1.63 per meter (såfremt båten er 11 meter lang)). Været var vått, og gjennomfarten var langt fra spennende. Med ullundertøy, sydvest, rennende nese og sår hals kom vi gjennom kanalen. Til tross for forholdene kan vi vanskelig klage på humøret.

Vi kom til Brunsbüttel etter ca 8 timer. Vi lå natten over her før gjestene, Stig, Amanda og Henrik, sa farvel og reiste nordover til Legoland. Samme dag som de dro, gikk vi noen få mil sørover til vi kom til Cuxhaven, helt i utløpet mot Nordsjøen.